Sidnumrering i Word

Att infoga sidnummer i Word är ganska enkelt. På Infoga fliken finns valet Sidnummer där du kan välja vart sidnumret skall hamna. Klart!

Det som är lite klurigare och som många fastnar på är när man skall skriva en rapport och det krävs lite andra saker när det gäller sidnummer. Vi tar ett exempel:

Första sidan är ett försättsblad – numreras ej
Andra sidan är en summary – numreras ej
Tredje sidan är en innehållsförteckning – numreras ej
På fjärde sidan skall det börja numreras och då från 1.

Exemplet nedan fungerar i Office 2007 och 2010 samt Mac versionen 2011. Bör även fungera i Office 2013/365. Dock ser kanske menyerna något annorlunda ut.

Ställ dig överst på sidan fyra och välj att infoga en löpande avsnittsbrytning (Sidlayout,  brytningar, löpande)

Lägg in ett sidnummer (Infoga, Sidnummer, nederst på sidan till höger).

Klicka ur Länka till föregående.

Välj sedan att formatera sidnumret så att det börjar på 1.

Backa nu till någon av sidorna 1-3 och ta bort sidnumret ur sidfoten.

Uppdaterat: I Office 2011 för Mac finns inte möjligheten att formatera sidnummer som i bilden ovan. Då väljer man istället att infoga sidnummer från menyn och klickar då på formatera för att ställa in att det ska börja på sidan 1.

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Detta inlägg publicerades i Word. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Sidnumrering i Word

  1. Tokmia skriver:

    Här sitter jag på jobbet i ottan och har fått in linjerna för sidbrytningarna i mitt dokument, vet inte hur. 🙂 Trycker F1 för hjälp och får upp dig och detta inlägg som första alternativ. Världen är liten och du kanske har ett svar?
    Hoppas allt är bra!

  2. Petra skriver:

    Men resten då? Jag sitter med 38 sidor och ska börja numreringen på sidan 4. Efter din guide så är mycket riktigt sidan fyra numrerad med en 1:a längst ner. Men hur får jag återstående 34 sidor att automatiskt bli numrerade? Nästa sida (sidan 5) ska vara märkt med en 2:a, nästa (sidan 6) en 3:a osv. Får inte till det. Hjälp!

  3. Johnf117 skriver:

    I really enjoy the blog post. Great. facegeacdcag

  4. Sab skriver:

    Tack så hemskt mycket!

  5. Ida skriver:

    Jag har följt din manual och får det att fungera till allra sista steget. Backar jag tillbaka till första stycket (som inte ska ha nummer) och tar bort sidnumret så försvinner alla sidnumreringar i dokumentet.

  6. Line skriver:

    Du har förstört hela formateringen på mitt dokument. Inga sidnummer alls, men halva min inledning gick upp i rök och jag fick upp ett skitsidhuvud på en av sidorna med text från min framsida. Jag har tagit bort sidhuvud men texten är fortfarande kvar där. Om jag tar bprt den försvinner texten från framsidan också. Inte kul alls, nu är det förstört.

  7. Moln skriver:

    Som de andra skriver, det du gör här fungerar inte. Du borde ta bort inlägget eller referera till vilken version av Word du använder.

  8. fossing skriver:

    Jag har nu ändrat inlägget för att visa vilka versioner som tipset fungerar i. Jag har inte testat i Office 2013/365 men vad jag kan se på nätet borde det fungera på samma sätt där.

Lämna en kommentar