Fotokurs – komposition

Bildkomposition handlar om hur man placerar saker i bilder och den kanske mest kända ”regeln” när det gäller bildkomposition är det gyllene snittet.
Det återkommer i naturen, tavlor, flaggor, kreditkort, m.m.
Det gyllene snittet är en matematiskt uträknad formel om förhållande som ger en balans och det har varit ett slags skönhetsideal under lång tid.

En fotograf kan tänka på gyllene snittet som tredjedelsregeln.

Om en bild delas in i tredjedelar både lodrätt och vågrätt så skall det som är intressant placeras i närheten av skärningspunkterna istället för i mitten av bilden. Försök ha det mest intressanta i 2/3 av bilden (dominant del)

Den dominanta delen är den med plustecken (+).

Precis som med många andra regler så kan tredjedelsregeln brytas för att skapa spänning i bilden.

Nu ska vi titta vidare på andra typer av komposition.

Horisontalkomposition bygger på linjer i sidled. Den är vilande och harmonisk och saknar dramtik.

Diagonalkomposition är en rörelse eller riktning som går från ena hörnet till det andra. Blicken vandrar på djupet och dramatiken ökar.

Cirkelkomposition skapar en känsla av obruten rörelse och är en symbol för evigheten.

I triangelkomposition är den vilande triangeln en klassiker för familjeporträtt. Konstruktionen blir stabil och trygg.

Vänder man på triangeln så får man ett oroligt intryck och harmonin försvinner.

Korskomposition skapar en klassisk bild. I mötet mellan linjer uppstår något dramatiskt. Korset symboliserar också ett vägval.

 

 

Ett sätt att skapa djup i bilden är att bygga upp den med bakgrund, mellanplan och förgrund.

Vanligt är att man lägger horisonten mitt i bilden och då får man en ganska platt och tråkig bild.

Lägg istället 2/3 på förgrund och mellanplan eller tvärtom.

 

 

 

 

Överkurs

En bild består av tre komponenter:

  • Innehållsvärde – det värde motivet har för betraktaren i verkligheten, t.ex. bilder på dina barn eller föräldrar
  • Formvärde – det värde som fotografen genom kunskap tillför vid översättning från verklighet till fotografi
  • Budskapsvärde – värdet av det budskap som betraktaren läser in i den färdiga bilden.


Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Fotokurs. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s