Fotokurs – ljus, mörker, blixt

Eftersom fotografering handlar om att måla med ljus så får vi ibland hjälpa till där ljuset inte räcker till eller inte hamnar där vi vill ha det. Blixt är det enkla sättet att få mera ljus. Den inbyggda blixten som finns i kameran kallas av fotografer för ”fulblixt” eftersom den har en hel del nackdelar och kan ge ganska fula bilder. Kortaste avstånd du kan fota på med blixt är 70 cm. Kortare avstånd gör att för mycket ljus kastas tillbaka. Längsta avstånd beror på brännvidd och ISO-tal. ISO 100 och 18 mm brännvidd ger 3,7 meters avstånd medan samma ISO-tal och brännvidd 55 mm ger 2,3 meter. Motsvarande på ISO 1600 är 15 respektive 9 meter. Den korta räckvidden på den inbyggda blixten gör att folk som inte står på samma avstånd från kameran blir olika belysta. Objeket närmast blir upplysta och bakgrunden mörkare. Såhär ser en bild normalt sett ut när man fotar med blixt i mörker. För att komma runt problemet använder man sig av en metod som heter slow-sync. Du fotar som vanligt med blixten men drar upp slutartiden så att bakgrunden blir ljusare.  Blixten fryser det som är närmast kameran.

Samma motiv fast med slow-sync och stativ. Slow-sync utan stativ ger en speciell effekt som fungerar bra för att fånga feststämning.

Ställ inte folk eller objekt som skall fotas med blixt för nära en vägg eftersom det blir en tråkig skugga eftersom den inbyggda blixten kastar ett hårt, riktat ljus. Prova servett-tricket, d.v.s. sätta en vit servett framför blixten som mjukar upp ljuset.

Röda ögon uppstår då ljuset från blixten reflekteras i näthinnan. Eftersom näthinnan är full med tunna blodkärl så blir ögonen röda. De flesta kameror har funktion för att minska effekten genom att antingen tända en lampa eller pulsera blixten som drar ihop pupillen. Med en extern blixt så kan du rikta ljuset och t.ex. slå det mot en vägg för att få ett mjukare ljus. Med en extern blixt slipper man röda ögon eftersom den sitter längre från linsen. En extern blixt har också fördelen att den klarar kortare slutartider än den inbyggda. Du kan även köra stroboskop-läge som avfyrar blixten flera under samma bild för att fånga en rörelse.

När man fotar har man flera olika typer av ljus att ta ställning till. Ställer man t.ex. en boll med solen i bakgrunden så har man två olika ljusstyrkor att ta ställning till. Exponerar man efter solen i bakgrunden så blir bollen väldigt mörk (underexponerad). Exponerar man efter bollen så kommer bakgrunden att överexponera. Det är svårt att fota i solsken eftersom solljuset är hårt och skarpt i sin karaktär. Skuggorna blir mycket hårda. Därför är det bättre att fota en molnig dag. Fotar man landskap så är det bästa att fota i gryning eller skymning. Var inte heller rädd för att flytta ditt motiv för att få rätt belysning.

Vid inomhusfoto får man använda sig av elljus för att få tillräckligt med ljus, antingen med lampor eller blixt. Fotolampor ligger på 3200 Kelvin och 500W. Billiga att köpa, men stora och genererar mycket värme. En blixt på 1200W motsvarar 5 000 – 10 000W lampor.

Grunden när man ljussätter är relationen mellan de ljusa och mörka partierna. Ju kraftigare skillnad, desto tydligare blir formen. Fotografen styr ljuset för att försköna, dölja, överdriva eller avbilda motivet.

Sämsta stället att placera ljuset på är rakt framifrån. Det gör motivet platt och uttryckslöst eftersom skuggorna försvinner. Undvik även ljus bakifrån. Skuggorna blir framträdande och risken finns att bilden blir för mörk. Ljus från sidan förstärker motivets konturer.

Karaktärsljuset

Huvudljuset är den viktigaste belysningen. Detta har samma funktion som solljuset. Ev. övriga ljuskällor är bifunktioner. Bör ligga cirka 45 grader från kameran och även 45 grader ovanför modellens huvud. Har du möjlighet så använd indirekt ljus, d.v.s. studsa mot ett paraply eller reflektor.

Bakgrundsljuset

Bakgrundsljuset belyser bakgrunden och ger karaktär till den, alternativt tar bort skuggor. Ofta används reflektorer och man ställer ljuskällan 2-3 meter från bakgrunden.

Till detta kan man sedan använda effektljus (spotlight) för att belysa detaljer hos motivet.

Produktfotografering

För att produktfoton ska bli så bra så måste man belysa från många håll samtidigt och det kan man lösa med ett fototält. Belysningen sätts på utsidan av tältet och det vita tältet reflekterar dessutom en massa ljus. Räkna med att ett fototält kostar runt 2.000 kr. Du kan även bygga ditt eget av en kartong och vitt papper.

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Fotokurs. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s